Adverteren op je bedrijfsnaam: wel of geen goed idee?
donderdag 18 juni 2020
Moet je nu wel of niet in Google adverteren op je bedrijfsnaam? In dit blogartikel vertel ik je meer over de voor- en nadelen van adverteren op je bedrijfsnaam.
In dit artikel:
- Over adverteren met Google Ads
- De voordelen van een branded search campagne
- De nadelen van een branded search campagne
- Conclusie
Over Google Ads
Google Ads is het online advertentieprogramma van Google. Binnen het programma kun je op verschillende manieren adverteren, waardoor jouw website met advertenties bovenaan in Google staat. Er zijn verschillende soorten advertenties, waaronder tekstadvertenties, shopping advertenties, display advertenties en video advertenties. Dit artikel gaat over adverteren op je bedrijfsnaam en daarom ga ik hier alleen verder in op tekstadvertenties.
Verwar Google Ads trouwens niet met SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising en betreft het adverteren in alle zoekmachines.
De voor- en nadelen van adverteren op je bedrijfsnaam
Een branded search campagne (tekstadvertenties voor je bedrijfsnaam) heeft voor- en nadelen. Hieronder vertel ik je er meer over en of je nu wel of geen branded search campagne moet starten.
De voordelen van adverteren op je bedrijfsnaam
In Google adverteren op je bedrijfsnaam heeft meerdere voordelen.
Voordeel 1: relatief lage kosten
Adverteren op je bedrijfsnaam is relatief een stuk goedkoper dan adverteren op commerciële zoekwoorden. De advertentiekosten worden namelijk onder andere bepaald door de relevantie. En welke website is het meest relevant voor jouw bedrijfsnaam? Juist: jouw website! Adverteren op zoekwoorden met jouw bedrijfsnaam (ook wel branded zoekwoorden genoemd) kost meestal nog geen 0,05 euro per klik. Een commercieël zoekwoord kost al snel veel meer.
‘’Advertentiekosten worden bepaald door relevantie’’
Tip! Kies bij het instellen van de zoekwoorden in Google Ads voor ‘[exacte zoekwoorden]’. Hierdoor focus je je echt alleen op dit zoekwoord en niet op zoekopdrachten met jouw bedrijfsnaam erin. Je behoudt hierdoor meer controle over 1) de kosten en 2) wanneer je advertenties worden weergegeven.
Voordeel 2: altijd bovenaan in Google
Je website moet altijd bovenaan staan wanneer je doelgroep zoekt naar jouw bedrijf. Met branded zoekwoorden (je bedrijfsnaam) is je doelgroep heel gericht op zoek naar jou en daarom moet je te vinden zijn. Door te adverteren op je bedrijfsnaam zorg je ervoor dat je altijd te vinden bent.
Voordeel 3: grotere zichtbaarheid
Waarschijnlijk sta je organisch al op nummer één (organisch = de niet-betaalde zoekresultaten bovenaan in Google), door te adverteren op je bedrijfsnaam ben je nog prominenter in beeld op de zoekresultatenpagina in Google, ook wel SERP genoemd: Search Engine Result Page. Naast het organische resultaat zien de Google gebruikers nu ook een advertentie en deze advertentie kun je helemaal inrichten zoals jij wilt. Je kunt ook extensies toevoegen die je doelgroep direct naar bepaalde landingspagina’s leidt, waardoor je nog meer aanwezig bent. Je hebt dus meer inspraak over hoe jij eruit ziet op de SERP. Zie hier een voorbeeld van de branded search ad van DataClicks.
Door de advertentie is DataClicks zo’n 80% op de SERP zichtbaar. Zelfs als iemand mijn bedrijfsnaam niet helemaal correct spelt, met een spatie: ‘data clicks’ in plaats van aan elkaar DataClicks.
‘’Door te adverteren op je bedrijfsnaam, ben je nog prominenter in beeld op de SERP’’
Opmerking: een advertentie is niet altijd heel de dag zichtbaar. Dit komt omdat Google de advertenties standaard verspreidt over heel de dag (je kunt deze instelling aanpassen indien gewenst). Je hebt immers een dagbudget en als je daar overheen gaat, kan je niet meer worden weergegeven. Een andere mogelijkheid is dat je de veiling verliest van concurrenten en de concurrentie wordt weergegeven. Daar lees je hieronder meer over.
Voordeel 4: hogere kosten voor de concurrentie
Google Ads werkt middels een veilingmodel. Hoe meer adverteerders er zijn, hoe meer de prijs wordt opgedreven. Simpelweg een kwestie van vraag en aanbod. Door een branded search campagne te starten, maak je het voor concurrenten minder aantrekkelijk om te adverteren op je bedrijfsnaam (en dat wordt nog vaak gedaan), omdat het voor hen duurder wordt om te adverteren. Dit is reden genoeg om te starten met een branded search ad. Het laatste dat je wil is dat je concurrent boven jou staat op de SERP wanneer jouw doelgroep zoekt naar jouw bedrijf. Hierdoor verlies je super relevante bezoekers naar je website. Er is maar één goed antwoord op het zoekwoord [jouw-bedrijfsnaam] en dat is jouw website. Geef dat antwoord dus aan je doelgroep!
Voordeel 5: relatief weinig omkijken
In tegenstelling tot commerciële campagnes heb je bij een branded campagne relatief weinig omkijken naar het optimaliseren ervan. De kosten zijn laag en je doel is niet commercieel. Je kunt makkelijk één keer per maand even de statistieken controleren en bepaalde advertenties en instellingen aanpassen zonder veel tijd eraan kwijt te zijn. Let op: controleer in het begin wel altijd een paar keer extra of alles goed ingesteld staat. Het zou zonde zijn als je bijvoorbeeld de verkeerde regio target of een nul teveel typt bij je budget.
De nadelen van adverteren op je bedrijfsnaam
Adverteren op je bedrijfsnaam heeft ook nadelen, dat zijn:
Nadeel 1: het kost geld
Tja, adverteren kost geld. Ook op je bedrijfsnaam. Zoals hierboven vermeld zijn de meeste branded zoekwoorden relatief goedkoop en betaal je weinig. Echter zijn er natuurlijk uitzonderingen en kunnen de kosten per klik alsnog hoog zijn. Als het zoekvolume ook hoog is, kan een branded campagne aardig in de kosten lopen.
Voorbeeld: bij bedrijfsnamen of websites met algemene zoekwoorden erin kunnen de kosten alsnog wel hoog uitpakken. Bijvoorbeeld ‘schoenenkopen.nl’ of ‘verandalatenbouwen.nl’. In dat geval is het belangrijk dat het account en de landingspagina volledig zijn geoptimaliseerd, zodat de kosten lager worden. Google geeft veel aanbevelingen hoe je dit zelf kunt doen, maar pas op! Uiteindelijk wil Google gewoon geld verdienen en voor je het weet heb je een aangepaste biedstrategie waarbij je meer en sneller betaalt zonder resultaat. Oordeel altijd zelf.
Nadeel 2: het is niet nodig
Nadeel 2 is meer een reden dan een nadeel, maar wil ik toch benoemen. Een veel uitgesproken gedachte van website-eigenaren is dat ze het niet nodig vinden om te adverteren op hun bedrijfsnaam. Ze staan organisch al bovenaan, maar dan alsnog kan het interessant zijn om bovenaan te staan vanwege bovenstaande voordelen. Een andere reden waardoor het niet nodig is om te adverteren op je eigen bedrijfsnaam is bijvoorbeeld in het geval van een klantenstop.
Conclusie
Het is per situatie verschillend of het verstandig is om een branded search ad te starten. In de meeste gevallen vind ik het een goed idee, daarom heb ik in het Digital Essentials pakket standaard een branded search campagne opgenomen.