SEA - Search Engine Advertising
- Direct bovenaan in Google
- Adverteren in zoekmachines
- Geef niet meer uit dan je budget
Wat is SEA?
SEA omvat online adverteren in zoekmachines en zorgt hiermee voor direct resultaat. Het is perfect voor de korte termijn doelstellingen. De afkorting staat voor Search Engine Advertising ofwel zoekmachine adverteren. Het grote voordeel van SEA is dat je zelf kunt bepalen hoeveel je uitgeeft en, mits goed opgepakt, hoeveel het oplevert. De meest bekende vorm van SEA is adverteren op Google met Google Ads, maar ook Bing ads en Google Shopping zijn zeer lucratieve kanalen.
Adverteren op Google
Adverteren op Google is mogelijk op diverse manieren. Google Search Ads zijn de bekendste advertenties. Dit zijn de tekstadvertenties die je bovenaan de zoekresultatenpagina op Google ziet. Je betaalt hierbij per klik en alleen wat je zelf wil uitgeven.
Google Shopping
Google Shopping is een manier van adverteren speciaal voor webshops. Met shopping ads worden je producten vertoond op de zoekresultatenpagina van Google. De advertentie vertoont een afbeelding van je product met titel, beschrijving en prijs. Een zeer effectieve manier van adverteren, omdat je doelgroep specifieke producten zoekt.
Combineer SEA met SEO
Afhankelijk van je doelstellingen kan het aan te raden zijn om pas met SEA te beginnen als de basis van je SEO staat. Geoptimaliseerde pagina’s zorgen namelijk voor lagere advertentiekosten en betere ervaringen op de pagina’s die je adverteert.