Zoekmachineoptimalisatie
SEO, ofwel zoekmachineoptimalisatie, is een onmisbaar onderdeel van iedere online marketingstrategie.
- Een duurzame strategie
- De gratis resultaten in Google
- Verbetert de relevantie van je website
- Voor meer organische (gratis) websitebezoekers
Wat is SEO?
Met SEO zorg je ervoor dat jouw website of webshop organisch beter wordt gevonden op relevante zoekwoorden. Organische vindbaarheid houdt in dat je zichtbaar bent in de niet-betaalde zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google en Bing. Voor een klik naar je website betaal je dus niet. Het is een duurzame, lange termijn strategie waarbij je geduld nodig hebt, maar betaalt zich - mits goed ingezet - dubbel en dwars uit. SEO wordt gekenmerkt door drie pijlers: content, techniek en autoriteit.
Content - On page SEO
On page SEO is de bekendste vorm van SEO. Het omvat de veelbesproken zoekwoorden waar je wellicht wel eens van hebt gehoord, maar het gaat verder dan dat. Het belangrijkst hierbij is de relevantie van de tekst op de zoekvraag van de gebruiker. Al geef je de lezer antwoord op zijn vraag, sta je al 1-0 voor. Om de wedstrijd te winnen is echter een complete strategie nodig. Tactieken zoals de juiste zoekwoorden in de tekst, een logische structuur, afbeeldingen en de juiste headingsstructuur zijn hierbij essentieel.
Technische SEO
De techniek is de basis van iedere website. Als dit niet in orde is, heeft het weinig zin om te focussen op de perfecte content. Want als je bezoekers een seconde te lang moeten wachten, ben je ze al kwijt. Maar naast laadtijd zijn er nog veel meer technische obstakels waar je bezoekers (en ook zoekmachines) tegenaan lopen. Zo moet de website ook perfect te lezen en te begrijpen voor zoekmachines. Technische SEO is daarom een onmisbaar onderdeel om jouw website beter vindbaar te maken.
Autoriteit
De derde pijler is autoriteit. Zoekmachines zien autoritaire websites als betrouwbaar en dit is enorm belangrijk om een hoge positie in zoekmachines te krijgen. Je bouwt autoriteit met je website op door links van andere websites naar de jouwe te krijgen. Het verkrijgen van links heet linkbuilding. Linkbuilding wordt vaak toegepast als de on-page SEO en technische SEO in orde zijn en is belangrijk om het onderscheid te maken ten opzichte van je concurrenten.